Politisk kommunikation kunne måske lyde som ganske almindelig kommunikation, men det skiller sig faktisk enormt meget ud fra den kommunikation, vi har mellem hinanden i dagligdagen.
Når politikere eller statsministeren holder tale eller snakker ud til offentligheden, så skal de altid tænke over, hvad de siger og hvad de mener, fordi det altid bliver analyseret af eksperter.
I politisk kommunikation bruger man meget gerne mimik, gestik og bestemt også appelformerne - Etos, Patos og Logos. Appelformerne kan man især slet ikke komme udenom, da poltikere ofte skal snakke til hjertet af befolkningen for at komme frem med deres budskab, så det også bliver husket.
Tager vi eksempelvis kampagner, plakater og taler i en valgperioder, så laver politikerne i princippet ikke andet end at have fokus på deres personlige mærkesager og på at ramme dig lige der, hvor det gør 'ondt'. Altså på den gode måde.
De taler til dit hjerte, om hvor meget de vil gøre på et bestemt område, hvis de bliver valgt ind og hvilken stor forskel de helt sikkert vil gøre, når de kommer ind i Folketinget eller bliver det største parti osv.
Derudover er folk i Folketinget enormt gode til at 'snakke udenom' eller i hvert fald forsøger de på ikke at komme med deres direkte holdninger, men mere hvad deres parti har i fokus osv. Og der skal man især være vågen som journalist, hvis man gerne vil have et rigtig svar på sit spørgsmål.
Tak for støtten. Tak til Perlen Odense for deres økonomiske bidrag til teksten på netop denne artikel. Find et stort udvalg af produkter hos Perlen Odense webshop, eksempelvis sparegris eller utallige andre gode varer. Tak for hjælpen! - uden jer ville det ikke kunne lade sig gøre.